بسم الله الرحمن الرحیم
عنوان : رد ایراد و تهمت بر قانون قصاص قرآن
گروه ۱۰ : پاسخ های مربوط به حقانیت احکام حقیقی اسلام
شماره : ۱
نوع پاسخ: نوشتاری و صوتی
تاریخ ثبت : بیست پنجم دی ماه هزار و چهارصد
سؤال :
در یک برنامۀ ضد اسلامی، اصل قانون قصاص قرآن بدوی و وحشیانه معرفی می گردد و با استناد به آیۀ ۱۷۸ سورۀ بقره چنین ادعا می کند که طبق قانون قرآن اگر شخصی کسی را از قبیله ای بکشد، الزامی به قصاص از شخص قاتل نیست،
بلکه بسته به اینکه مقتول مرد یا زن و یا بنده باشد، بایستی یک نفر از قبیلۀ قاتل با همین ماهیت کشته شود، آیا این موضوع درست است؟
پاسخ نوشتاری :
الف- چقدر دور از عقل سلیم و برهان راسخ است که کسی چنین فکر کند و یا ادعا نماید که او و یا سایر انسان های همانند او که دارای توان عقلی و فکری محدود و معینی می باشند، در وضع قوانین و تشخیص صلاح و انحطاط انسان ها، از خالق و خداوندی که آنها را خلق و زنده نموده و سپس می میراند و همین عقل و فکر را نیز خود او به آنها عنایت فرموده است، داناتر و حاذق تر می باشند.
ب- و اگر می خواهد به این بهانه، با وجود کثیری از ادله و براهین بسیار واضح، که برخی از آنها در مباحث خود در همین سایت نیز تا کنون ذکر شده است، منکر خالق هستی و فرستاده های او شود، باز شدت دوری او از تعقل صحیح و اقامۀ برهان استوار هرچه بیشتر بر ملا می گردد.
ج- همانطور که خود خداوند در قرآن فرموده است و از لحاظ عقل سلیم کاملا واضح و قابل درک است، قصاص و مقابلۀ به مثل کردن نسبت به شخص جانی که عمدا مرتکب جرم شده است، سبب تداوم حیات عموم انسان ها و کاهش چشمگیر تکرار جنایت ها می گردد.
د- این که قصاص در اسلام نیز مربوط به شخص جانی است واضح است؛ و این معنی قبل از نیاز به هر دلیل دیگر در خود واژۀ قرآنی قصاص، که به معنای مقابله به مثل کردن با شخص مرتکب جرم و انجام عملی با او مانند عمل خودش، می باشد، واضح است؛ و اگر قرار بود دیگری عقوبت شود از واژه ای مانند “فداء” استفاده می شد.
و در آیۀ ۱۷۸ سورۀ بقره نیز صحبت از بیان قانون قصاص در مورد کشته شدگان است؛ و چه بر اساس لغت و چه بر اساس سیاق کلام و چه بر اساس بُعد عملی اجرای این قانون در اسلام، جز به شخص قاتل به هیچ کس دیگری بر نمی گردد؛ و بیان می کند که: شخص آزاد در مقابل آزاد، و بنده در مقابل بنده، و زن در مقابل زن؛ قصاص و کشته می شود.
ه- و در مواردی که قاتل و مقتول نسبت به سه حالت بالا از یک نوع نیستند و مثلا یک کدام مرد و دیگری زن است، قصاص بازهم صرفا بر روی قاتل و با تبصره هایی نسبت به این قانون انجام می شود؛ و اصلا صحبت از کشتن کسی دیگر از قبیله نیست و این ادعا کذب محض است، که می تواند ناشی از جهالت و غرض ورزی و ترکیبی از هر دو باشد.
پاسخ صوتی: