اسلام پاسخ
Search

آیا مدح پیامبر در قرآن حقانیت آن را خدشه دار می کند؟

4.4/5 - (9 امتیاز)

بسم الله الرحمن الرحیم

عنوان: آیا مدح پیامبر در قرآن حقانیت آن را خدشه دار می کند؟
گروه ۶: پاسخ های مربوط به حقانیت قرآن
شماره: ۶
نوع پاسخ: نوشتاری و صوتی
– پاسخ صوتی را در پایین متن دریافت نمایید.
تاریخ ثبت: ششم دی ماه هزار و چهارصد و دو

سؤال:
بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
اخیراً از شخصی شنیدم که میگفت عده‌ای هستند که دیگران را تشويق به خواندن قرآن میکنند با این هدف سوء که ببینید پیغمبر در قرآن هدفش تعریف از خود و بزرگ نمودن خود بوده و… ، و در نتیجه چنین القاء کنند که قرآن توسط خود پیامبر تألیف شده است.
بزرگواری نمایید جواب این موضوع را بفرمایید تا قلوب مؤمنین محکم تر و کید شیاطین باطل گردد. جزاک الله خیرا.

پاسخ نوشتاری:
وعلیکم السلام
طرح این موضوعات از جانب مخالفین اسلام که در دریای براهین محکم و استوار اسلام در حال غرق شدن و دست و پا زدن هستند، باز انسان را به یاد آن مثال قدیمی و معروف عربی می اندازد که معنای آن این است: که شخص در حال غرق شدن خود را به هر علف خشکیده ای می آویزد. و در کدامین قاموس این معنی نهفته است که هرگاه در کتاب و منشوری من جمله از کسی تعریف شده بود، الزاما آن کتاب و آن مجموعه تألیف خود او باشد؟!
و مواردی که سستی این ادعای باطل را هرچه بیشتر بر ملا می نماید، عبارتند از:

الف- تعریف و تمجید فرستاده شدۀ امینی که به بهترین وجه انجام وظیفه و اطاعت می کند، توسط فرستنده و پروردگارش امری بدیهی است. آن هم فرستاده ی امینی که حتی در انتقال پیام مولای خویش به دیگران از ذکر واژۀ “قل= بگو” نیز فرو گذار نکرده است؛ و به شهادت تاریخ، آنقدر امانتدار بوده که در میان همگان به عنوان امین معروف بوده و صفات عالی و اخلاق نیکوی او زبانزد عام و خاص بوده است.
و در سطوح پایین میان انسان ها نیز این امر کاملا معمول می باشد، و امرا و سلاطین از کارگزاران نیکو خدمتگزار خویش تقدیر و تمجید می کنند .

ب- همانطور که اشاره شد صرف این که کسی در کتابی مورد مدح و تعریف واقع شده، هرگز دال بر این نمی باشد که حتما آن کتاب توسط خود او نوشته شده است؛ و ای بسا کسانی سال ها و بلکه قرن ها پیش از دنیا رفته اند، و بعدها کتاب و یا کتب مختلفی در مدح آنها نوشته شده است.

ج- هرچند همانگونه که انتظار می رود، خداوند علی عظیم در آیاتی از قرآن پیامبر خویش را مدح نموده و برخی از صفات شامخ ایشان را ذکر می کند؛ ولی از طرفی هم مستقل از تفسیر آن که عدم تناقض آن را با عصمت و مقام والای ایشان واضح می نماید، در ظاهر چند آیۀ قرآن مشاهده می شود که خداوند پیامبر خویش را مورد بازخواست قرار می دهد. و این موضوع برای کسانی که فقط ظاهر قرآن را می بینند، با آن ادعای نادرست کاملا در تضاد است.
به عنوان مثال در قرآن می بینیم که خداوند به پیامبر خویش می فرماید: ای پیامبر چرا آنچه را که خداوند از برایت حلال کرده است به خاطر خشنود کردن همسرانت حرام می کنی.
و در جای دیگر می فرماید: خداوند تو را عفو کند، چرا قبل از آنکه راستگویان در نزدت واضح گردند و دروغگویان را بشناسی، به (برخی) از آنها اجازۀ (ترک جهاد) دادی.

د- همانطور که در مقالۀ شمارۀ یک گروه ششم همین وب سایت در اثبات حقانیت قرآن ذکر شد، حقانیت قرآن و متصل به وحی بودن آن چه از لحاظ واضح بودن حقانیت آورندۀ آن، و چه از لحاظ واضح بودن حقانیت موضوعات آن؛ آن قدر روشن است که هرگز با طرح این قبیل موارد حتی مختصر خدشه ای بر آن وارد نمی شود. و مانند بنای بسیار محکمی است که وزش بادها بر آن تأثیری نمی گذارد.
که ما در اینجا جهت یادآوری، عین براهین آن مقاله را ذکر نموده و سپس برهانی دیگر را نیز به عنوان برهانی تکمیلی به آن اضافه می کنیم.
در آن مقاله در پاسخ به این سؤال که؛ به چه دلیل قرآن، وحی الهی و نازل شده از جانب خداوند است؟ چنین پاسخ داده می شود:

در یک تقسیم بندی کلی در این زمینه دو نوع دلیل واضح مشاهده می شود؛ که دلیل نخست مربوط به حقانیت ارائه دهندۀ قرآن، یعنی شخص پیامبر خاتم، و دلیل دوم مربوط به خود قرآن است.

در مورد شخص پیامبر خاتم و ارائه دهندۀ قرآن، همانطور که در جایگاه خود ذکر شده است، ایشان از قبل از تولد با علائم و نشانه های ظاهری و باطنی توسط احبار و رهبان یهود و نصاری معرفی شده بودند. و به شهادت کتب معتبر تاریخ، ولادتشان با علائم واضحی همچون؛ فرو ریختن کنگره هایی از کاخ کسری، و خاموش شدن آتش هزار ساله زرتشتیان، همراه بود.
و از همان بدو تولد تا قبل از بعثت نیز معجزات متعدد از ایشان صادر و ثبت گردیده است. و در طول زمان پیامبری تا هنگام رحلت نیز، علاوه بر قرآن، زندگی ایشان آکنده از دلایل واضح و معجزاتی است که؛ اندک تردیدی برای صاحبان خرد در حقانیت ایشان و از جانب خداوند بودن کتابشان باقی نمی گذارد.

و در مورد خود قرآن نیز؛ علاوه بر فصاحت و بلاغت خارق العاده، و ذکر اخبار غیبی که به وقوع پیوسته است، و بیان اخبار گذشتگان مطابق حقیقت و آنچه که در تورات و انجیل بوده است، و بیان احکام و حکمت ها مطابق سیاق ادیان آسمانی گذشته و… ، خود از همگان درخواست می کند که اگر نسبت به آن در تردید می باشند، یک سوره مانند آن را بیاورند.

و اما برهان تکمیلی دیگر در این مورد:
آنچه که امر را هرچه بیشتر واضح و برهان حقانیت قرآن را هرچه بیشتر قاطع می کند، آن است که پیامبر اسلام در حالی قرآن را از طرف پروردگار با آن همه حکمت های عمیق و خبرهای دقیق گذشته و پیشگویی های آینده و احکام عادلۀ منطبق با ادیان آسمانی قبلی ارائه دادند، که در نزد همگان واضح بود که ایشان مکتبی نرفته بودند و در نزد کسی درس نخوانده بودند.

پاسخ صوتی:

 

دریافت پیوند صوتی

اشتراک گذاری محتوا:

LinkedIn
Telegram
Email
Print

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *